Inspiratie pentru schimbare: David-Goliat si agilitatea manageriala

Vechiul Testament ne invata de secole o lectie simpla despre agilitate – lupta dintre israelieni si filisteni. In vremurile respective, filistenii au ales cel mai teribil razboinic al lor si l-au trimis in fata israelitilor, pentru o “lupta in doi” – cine castiga lupta aceasta pierdea razboiul. Filistenii l-au ales pe Goliat, un gigant, de aproape 2 metri si 10 centrimetri, imbracat in armura si cu multe arme iar din tabara israelita s-a autopropus David, un tanar cioban, care a luat de pe jos cateva pietre. Inaintand pe terenul de lupta, David a luat o piatra, a pus-o in prastie si l-a lovit in frunte pe Goliat. Uriasul s-a prabusit ametit iar David a fugit catre el, i-a luat sabia si i-a taiat capul. Astfel, israelitii au castigat razboiul.

“David si Goliat” nu este o poveste religioasa, este o poveste despre agilitate sau sprinteneala, usurinta in miscari, voiciune si iuteala – asa cum defineste dictionarul explicativ, agilitatea.

– Cand a fost ultima data cand ati avut nevoie de usurinta, iuteala in decizii sau in actiunile pe care le intreprindeti in organizatie?

Mediul de afaceri este complex, din ce in ce mai volatil, in care ambiguitatea si incertitudinea sunt regula, nu mai sunt exceptia. Oamenii care sunt agili demonstreaza flexibilitate, sprinteneala in navigarea prin “apele tulburi” ale complexitatii si incertitundinii. Au capacitatea de a tolera niveluri inalte de stres si a trece cu bine peste obstacole, ramanand deschisi, receptivi, concentrati pe directia pe care o urmaresc. Un comportament similar cu cel al lui David din povestea de mai sus. Poti vedea si manifestari de furie si suparare, ca la toti oamenii, insa maturitatea emotionala ii ajuta sa parcurga astfel de situatii curiosi, cu compasiune pentru ei si pentru ceilalti si mai ales, cu acceptare. In loc sa permita emotiilor sa ii deraieze, le permit sa ii invete lectii noi despre propriul comportament si propria interventie in situatia/proiectul respectiv. Cu cat gradul de auto-constientizare este mai mic, cu atat ne lasam mai mult “prinsi” de emotii: suntem “prinsi” cand ne invinovatim pentru diferite ganduri sau actiuni, cand actionam ineficient, pe baza unor idei si credinte care ne limiteaza, cand ramanem “fixati” pe un singur mod considerat corect de noi, fara a fi deschisi la idei si perspective noi.

Acest mod de a conduce, cu un grad de constientizare inalt, nu este usor, necesita maturitate emotionala dar si autenticitate in relatia cu sine si cu ceilalti. Vorbind despre lideri, nivelul de constientizare la care se afla o organizatie nu poate sa depaseasca nivelul de constientizare la care se afla liderul organizatiei. Mediul organizational actual se bazeaza pe lideri eroi, asemeni lui Goliat din poveste – sunt promovati managerii care muncesc mult, tin lucrurile sub control, au solutii la toate problemele; sunt cautati si pastrati acei CEO care au un profil de “om puternic”, “mana forte”, oameni “inarmati pana in dinti”, care reusesc sa impinga organizatia/proiectul in directia dorita. Insa de cele mai multe ori, cu cat esti mai puternic, cu atat esti mai fragil. Agilitatea manageriala presupune sa fii deschis si sa nu te atasezi de un singur mod de a actiona. Presupune flexibilitate dar si smerenie in a accepta ca un singur om, liderul, nu are raspunsuri la problemele complexe care apar in mediul organizational si cu cat conduce bazandu-se doar pe propria capacitate (sau cel mult se lasa sfatuit de cativa oameni de incredere), cu atat mai mult scade capacitatea de a gasi solutii durabile in mediul complex de actiune.

Cum se antreneaza agilitatea manageriala? Din practica mea de coaching cu conducatori si echipe de conducere, am observat ca o buna strategie de crestere este de a inlatura tot ceea ce sta in cale si ar putea bloca sau limita cresterea. Atunci cand ne propunem sa crestem agilitatea, sprinteneala, flexibilitatea manageriala avem nevoie sa “scapam” de bagajul emotional care ne poate sta in cale. Un exercitiu simplu, de constientizare, poate fi facut in 3 momente relevante (puncte de constientizare): intrarea intr-un proces/situatie, iesirea din proces/situatie, cum aleg sa merg mai departe. Intrarea ne ofera oportuniattea de a contientiza cum sunt prezent, cum apar intr-o situatie – care este mentalitatea cu care sunt acolo? O mentalitate care faciliteaza o prezenta deschisa, receptiva este cea a acceptarii (de sine si a situatiei) si a compasiunii in relatia cu emotiile traite – a fi un bun observator, stiind ceea ce simti insa fara a da curs emotiilor. Urmatoarea miscare este iesirea: cum aleg sa ies de aici? Care este oportunitatea de invatare/crestere evolutie pentru mine aici? Urmatoarea miscare este legata de “Cum merg mai departe” – ce am invatat despre mine in situatia respectiva si cum se aliniaza cu valorile si scopul meu? (ceea ce presupune sa stim care sunt acestea).

Agilitatea este capacitatea de a ne adapta si si raspunde optim schimbarilor iar liderii care au aceasta capacitate bine dezvoltata, pot contribui la crearea de organizatii agile, care vad schimbarea ca oportunitate de crestere si invatare, nu ca obstacol in calea obiectivelor propuse.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.