Competitie, colaborare si munca in echipa

Poate ii cunoasteti pe altletii Usain Bolt sau pe Yohan Blake – primul este cel mai rapid om din lume iar celalalt este al doilea dintre cei mai rapizi oameni din lume. Cei 2 atleti sunt competitori insa in acelasi timp sunt si parteneri de antrenament. Usain este de 11 ori campion mondial si a castigat 8 medalii de aur la olimpiade; la randul sau, Blake este cel mai tanar campion din lume la 100 metri, a batut cateva recorduri mondiale si a castigat cateva campionate si olimpiade. In sport, cei 2 atleti nu sunt singurii competitori in arena oficiala, care au ales sa se antreneze impreuna.

– Cum putem aduce antrenamentul si invatarea impreuna si in mediul organizational, care este foarte competitiv?

Observ în multe dintre organizațiile in care sunt prezenta cum spiritul de competiție este cel mai folosit instrument de motivare pentru a aduce rezultate sau este una dintre valorile traite, constient sau inconstiet, in organizatie. Competitia este adanc inradicinata in AND-ul organizational, este una dintre mentalitatile cunoscute si unanim acceptate: competia pentru clienti, competitia pentru resursele necesare, competitia pentru atentia liderului; de la echipele de vanzari care sunt create in jurul ideii de competitie –cine este cel mai bun vanzator, aduce cei mai multi clienti si are cele mai mari rezultate este premiat, la echipe de management care se lupta intre ele pentru alocarea resurselor, teritoriu sau atentia liderului. O buna practica manageriala este ca atunci când văd că ritmul de muncă este încetinit sau apar scăderi în livrarea rezultatelor dorite, managerii  generează o competiție în echipă, ca să îi facă pe aceștia să vândă mai multe mașini, asigurări sau să dea mai multe telefoane,etc.

– Dar daca competitia genereaza emulatie insa in acelasi timp genereaza si rezultate pe care nu le dorim de fapt: risipa de resurse si invatare, eficienta scazuta, lipsa de aliniere si coordonare intr-o directie comuna?

Competiția serveste partial scopului sau de a produce performanta: creeaza rivalitate între angajați, lipsă de colaborare și capitalizare a invatarii organizationale, fragmentare si iar cel mai adesea un impact negativ in piata, servicii de slabă calitate pentru clienți. Cand angajatii se lupta in inetriorul organizatiei, cel mai adesea, clientul este pierdantul. De câte ori nu vi s-a întâmplat să vă sune 2 (sau mai multi) agenți de vanzari la aceeași companie de asigurări sau banca, în aceeași săptămână și care să vă vândă aceleași produse pe care le-ați refuzat la primul agent?  S-a inradacinat de ceva timp o experienta negativa, frustranta, atat de partea clientului cat si de partea vanzatorului, in industria variate care au legatura cu vanzarea B2C, de exemplu. Intr-o perspectiva mai profunda, a trai in aceast mediu in care este mereu nevoie sa fii in alerta, sa actionezi de unul singur, “fiecare lupta pentru sine”, sa simti ca nu esti sustinut, ascultat, apreciat ca fiinta umana decat daca produci rezultate, desensibilizeaza emotional, oboseste si creeaza burn-out si de cele mai multe ori, nu scoate la iveala ceea ce este cel mai bun din oameni, ci exact opusul.

Competiția între membrii unei echipe generează o energie negativă, toxica, în care angajații se luptă între ei, fragmenteaza si secretizeaza munca, sunt invidioși unul pentru reusita celuilalt, deoarece reusita unuia inseamna pierderea celuilalt. De cele mai multe ori, competiția blochează gândirea și creativitatea angajatilor, participarea lor cu idei si solutii in actiunile intreprinse și scoate la iveală doar instinctul de luptă si supravietuire.

Dicționarul explicativ al limbii române definește competiția ca fiind o luptă între două sau mai multe persoane,state, organizații, care urmăresc același avantaj sau același rezultat.

Lupta înseamnă de cele mai multe ori că membrii aceleiași echipe se bat între ei pe aceeași clienți, ca cel mai puternic sa câștige un premiu sau un bonus la sfârșit de lună.

– Care sunt de fapt rezultatele atinse prin lupta? Cum putem sa vedem ca prin lupta atingem si rezultate precum: mediu toxic de munca, invidie, frsutrare, blocaj, oameni care pleaca in alte organizatii in speranta ca gasesc medii de lucru mai sanatoase, munca multa cu rezultate mici, efort mare, lipsa de sustenabilitate.

– Cate resurse sunt pierdute si care este eficienta demersului? Cum putem sa vedem ca prin lupta sunt pierdute multe oportunitati de invatare in echipa, de capitalizare a experientelor reusite si multiplicarea lor, de optimizare de procese care duc la rezultatele dorite, de gandire creativa, centrata pe solutii si implicit de dezvoltare si progres, pentru toate partile implicate.

Va invit la un exercitiu de imaginatie: imaginati-va ca echipa din care faceti parte este performanta, atinge rezultate ambitioase – joaca in “liga campionilor”. In echipa exista target-uri concrete ce trebuie atinse lunar insa exista si obiective de invatare impreuna, si tu si colegii tai, stiti ca pentru a juca in liga campionilor, aveti nevoie sa fie foarte buni atat individual, ca si competente profesionale cat si ca echipa, ca strategie de prezenta in piata, ca impact pe care il au produsele/serviciile voastre, ca bun canal de comunicare intre clienti si organizatie. Obiectivele de invatare va unesc, va dau directie comuna si toate proceselevoastre de lucru sustin colaborarea, centrarea pe solutii si responsabilitatea indviduala pentru rezultate. Sunteti parteneri de antrenament in interior si competitori in exterior – va intreceti unul cu altul pentru a oferi servicii de calitate clientilor vostri, invatati impreuna cum sa serviti din ce in ce mai bine piata, va antreneaza impreuna cum sa fiti din ce in ce mai receptivi, sa ascultati nevoile reale, sa gasiti solutii impreuna cu clientul, sa aduceti input de calitate in interiorul organizatiei. Cum va simtiti intr-o astfel de echipa?

– Cum ar fi ca și membrii echipei voastre să se antreneze unul cu altul și apoi când ies pe teren să obțină împreună rezultatele dorite, spre mulțumirea lor si clienților?

Atunci cand în echipă sau în organizație angajatii aleg in mod contient sa creeze o cultură a colaborarii si concurenței, în care angajații invata impreuna cum sa atinga rezultatele dorite, ating impreuna noi recorduri, depasesc limite și se sustin si motiveaza unul pe altul, energia creată este una pozitivă. Este o energie care îi ajută să contribuie cu rezultate si sa se dezvolte pe termen lung.

Perspectiva pe care o propun eu este una a colaborării și antrenării reciproce în generarea celor mai bune rezultate, în locul luptei pentru rezultate!

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.