Lectiile motivatiei

Profesia de coach m-a invatat foarte multe lectii despre leadership, performanta inalta si motivatia necesara pentru ambele.Pentru mine, una dintre lectii este legata de oportunitatile pe care le intalnesc in calea mea: apar proiecte care sunt atractive, fata de care simt ca reprezinta oportunitati pe care trebuie sa le iau acum, pentru ca daca nu le iau acum, nu vor mai veni altele; astfel le incep, insa, pe drum, descopar ca nu mai am energia de a le duce mai departe … combustibilul meu s-a terminat si “becul” este pe rosu. Am invatat din astfel de proiecte, ca sunt unele care au sens pentru mine si pentru care merita sa ma automotivez, sa ies din zona de confort la rutinei, plicitiselii sau a ceea ce este usor sa fac, in timp ce pentru altele trebuie sa spun simplu “NU”. Reflectand din cand in cand la relatia mea cu motivatia si energia pentru a-mi pune obiectivele in practica, am invatat multe lectii relevante.

  • Ce te invata pe tine despre tine motivatia ta?

Dictionarul defineste motivatia ca fiind “totalitatea motivelor sau mobilurilor (constiente sau nu) care determina pe cineva sa efectueze o anumita actiune sau sa tinda spre anumite scopuri” adica este vorba doar de a avea/a furniza un motiv suficient de puternic pentru ca omul respectiv sa actioneze in felul dorit. Un mod simplu de a intelege motivatia este ca fiind un motiv de actiune. Cuvantul “motivatie” este inrudit cu “motiv” si cu “emotiv”. Tot dictionarul ne spune ca “motivul” este “cauza, ratiunea, temeiul subiectiv al unei actiuni; imboldul care impinge la o actiune sau care determina o actiune”.

Motivul este cel care da sens si sustine toate actiunile noastre. Motivul este cauza in timp ce  motivatia apare in cadrul relatiei cauza – efect. Cu cat motivul, sensul este mai clar, mai relevant pentru noi, cu atat el va sustine, va justifica, va cere de la noi sa punem in practica actiuni cu perseverenta, curaj, rabdare, chiar si din afara zonei noastre de confort. Atunci cand noi ne clarificam noua insine care ne sunt “motivele”, care este sensul in care mergem si de ce este relevant pentru noi sa mergem in directia respectiva, avem energie, “carburant”, pentru a pune in practica tot ceea ce este necesar pentru atingerea obiectivului: actiuni, lectii invatate, decizii, schimbari de comportament si atitudine …Este o forma de respect de sine sa ne clarificam noi insine directia, sa ne punem aceste intrebari din cand in cand, pentru a vedea cine suntem si incotro mergem.   Energia, precum “benzina” intr-o masina, nu permite decat functionarea motorului, insa masina nu are viata, nu poate decide directia de mers, tot asa cum este lipsita de motivare personala pentru a seta si a atinge ceea ce isi doreste cu adevarat.

Motivatia in organizatii – lectiile motivatiei la nivel colectiv

Sunt multe mituri, credinte, bune practici despre motivatie in mediul organizational, pe care nimeni nu le chestioneaza, ele sunt aplicate in continuare la fel, chiar daca cu totii ne vedem pe noi insine sau pe altii din jurul nostru, din ce in ce mai demotivati.  Poate auziti si voi in mediul organizational:“managerii trebuie sa isi motiveze oameniisau “salariul oferit trebuie sa fie unul motivant”; “oamenii pleaca de la noi din cauza salariului, noi nu putem plati salarii mari ca in corporatii”; “daca oferi si cu 50 de lei in plus, oamenii schimba locul de munca”sau “bonusurile sunt cele care motiveaza vanzarea”; “fara salarii bune nu poti tine oamenii in organizatie”… Sunt credinte adanc inradacinate care spun ca motivatia este doar treaba managerilor, ei trebuie sa gaseasca solutii si daca se poate sa fie non-financiare; angajatii nu au nici o contributie.Aceste practici consolideaza fragmentarea.  Aceste practici nu fac decat sa consolideze continuu credinta ca doar banii fac oamenii sa performeze bine. Cred ca a venit timpul pentru o alegere: consolidam impreuna credinta conform careia “daca vrei performanta, trebuie sa platesti” sau abordam credinte noi care ne inspira si la alt mod de munca?

Aleg sa provoc aceasta mentalitate care nu cred ca ne mai serveste in mediul organizational – mentalitate care reduce performanta la bani si reduce oamenii la obiecte.

In organizatii, pentru salarii egale, oamenii motivati muncesc mai mult si mai bine decat cei cu motivatie scazuta. Exceptand situatiile gestionate de manageri incompetenti, motivatia personala nu este legata de salariu. Motivatia este o energie produsa de omul respectiv, care ii permite sa actioneze mai mult si mai bine decat carburantul pe care il reprezinta salariul.

Sunt multe organizatii in care exista mentalitatea ca oamenii trebuie “motivati” pentru a incepe sa actioneze in mod responsabil si autonom; din perspectiva mea, aceasta cultura este artificiala –  in organizatia respectiva s-ar putea sa fie greu de inteles pentru managerii de acolo ca nu pot percepe si utiliza capacitatea de automotivare a oamenilor. Cand managerii ii percep pe oamenii pe care ii conduc ca fiind niste “obiecte/FTE/capete”pe care ii pot manevra in functie de strategiile si dorintele lor, lipsa de motivare este o consecinta fireasca.

Motivatia umana este intrinseca. La fel si autonomia, responsabilitatea, nevoia de implinire personala.

Cei de la VirtualBoard explica simplu distinctia intre factorii intrinseci si cei extrinseci, in ceea ce priveste motivatia. Din perspectiva mea, va invit sa ne uitam la motivatie in contextul organizational al perioadei actuale, in care cei care muncesc nu mai sunt angajatii din fabrici si uzine ai erei industriale, sunt oameni care care cauta sa isi aduca contributia la o lume mai buna, sunt oameni care cauta cauze pe care sa le serveasca, care cauta inspiratie pentru vieti traite cu sens. Din aceasta perspectiva profund umana, motivatia nu poate fi oferita articial, din exterior, prin salarii, bonusuri, masini de serviciu, politicile companiei  … decat daca credem ca oamenii cu care lucram sunt doar obiecte. Recompensarea muncii prestate este un factor de igiena a muncii, nu de motivare. Contextul, cadrul, mediul creat de manageri impreuna cu toti ceilalti angajati este cel care permite oamenilor sa se automotiveze sau sa se demotiveze.

Capacitatea managerilor de a crea sens in organizatii, de a co-crea directii de actiune care sa inspire si sa energizeze angajatii este o competenta de leadership relevanta. Insa aceasta este foarte putin antrenata in organizatii. Setarea obiectivelor este un proces care este redus doar la cifre si la cuvinte, care nu au sens pentru oameni: “EBITDA”, “crestere profit”, “10% margin”, cost control”, “eficientizare 30%”, “20% crestere vanzari” …. A da sens, a crea impreuna cu oamenii directia in care mergeti impreuna este un bun exercitiu creare a unui viitor posibil si de aliniere: sunt aliniate obiectivele organizationale cu cele de echipa dar si individuale. Sunt aliniate intentiile, strategiile si motivele pentru care ar fi util pentru toti sa mearga in directia respectiva. Sunt aliniate ratiunile de business dar si oportunitatile de crestere si dezvoltare personala si profesionala pentru toti cei implicati. A da sens muncii impreuna este o competenta “vie”, emergenta, iar in rolul de conducatori, avem nevoie de ea pe toata durata calatoriei in atingerea obiectivelor: cand plecam la drum, cand avem obstacole in cale, cand ne ratacim sau deraiem de la directia setata, cand finalizam si celebram reusita…

Provoc pe aceasta cale liderii sa fie atenti si la natura umana care are nevoie de sens si o cauza/motive pentru care sa actioneze nu doar la natura business-ului care are nevoie de resurse, bugete, competente, deadline-uri ….”

  • Ce motive de a actiona impreuna in echipa sau organizatie aveti?

Cred ca este posibil sa cream impreuna organizatii, echipe, grupuri de lucru in care oamenii implicati sa poata sa isi exprime motivatia si inspiratia pentru a actiune si evolutie personala si profesionala. Cu cat viziunea si valorile organizatiei sunt mai clare si sunt traite in intreaga organizatie, cu atat mai usoara este selectia si retentia celor care cu adevarat cred si sunt inspirati de aceasta. Cred ca aceasta este adevarata misiune a conducatorilor. Aceasta este capabilitatea de a actiona la nivel strategic: creearea cadrului pentru viziune si sens, clare si impartasite de intreaga organizatie, facilitarea implementarii viziunii co-creand valorile si structurile necesare impreuna cu toti ceilalti, monitorizarea respectarii acestora, inlaturarea “buruienilor” care cresc pe langa si se hranesc cu energia din acea “gradina”, servirea oamenilor care actioneaza in sistemul respectiv avand intregul in minte … Poate par idealista unor lideri rationali si foarte orientati catre business insa, din practica mea de coaching, am vazut ca performanta si conducerea sustenabila, nu cere doar ratiune si competente inalte de business, cere si o buna cunoastere de sine si a naturii umane. In mediile complexe in care activam, nu mai este suficient sa fie atinse rezultatele de business an de an, ci este nevoie de lideri care pot crea sustenabilitate, care pot crea medii de lucru sanatoase, care sustin performanta si evolutia pe termen lung.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.