Din practica invatate: conducerea oamenilor si tentatiile ei

Ca si coach profesionsit am antrenat peste 300 de conducatori de nivel executiv, managerial dar si antreprenori si am vazut in practica ca acest rol aduce cu sine multe tentatii de a ne pierde pe noi insine insa si oportunitati de a ne provoca, de a depasi limitele proprii, de a fi disruptivi, cu noi si cu rutinele noastre dar si cu organizatia. Am invatat alaturi de acesti conducatori, mai mari si mai mici, ca un lider creeaza un impact mai mare in organizatie cu cat a dezvoltat relatii sanatoase cu puterea si si-a crescut increderea in sine si in ceilalti oameni, prin tentatiile pe care le-a confruntat.

Din practica mea, cateva tentatii intalnite au fost:

Tentatia de a micromanageria si controla organizatia

Oamenii din organizatie se uita catre lider cu asteptarea de a fi inspirati de comportamentul acestora si cu asteptarea de a crea stabilitate in organizatie. Totodata, stabilitatea a devenit o iluzie in mediul actual in care schimbarea este singura constanta. Astfel, incertitudinea este o realitate a mediului organizational iar tentatiile de controla situatiile, oamenii, procesele, resursele… sunt foarte mari. Provocarea multor lideri pe care i-am antrenat a fost sa gaseasca un bun echilibru intre control si flexibilitate – frecvent am intalnit lideri care erau controlati de nevoia lor de control, crezand ca doar astfel vor crea rezultatele dorite. Poate fi disruptiv sa observ ca, in timp, increderea da rezultate mult mai bune decat o face controlul.

– Am incredere in mine, in oameni si ma provoc pe mine in acelasi timp?

Tentatia de a ne ocupa tot timpul

Te invit sa mergi la cel mai profund nivel al motivatiei tale de a fi in acest rol. S-ar putea sa afli ca nu esti in acest rol pentru ca vrei doar sa livrezi ceea ce se asteapta de la tine sau poate, nici pentru statusul pe care il aduce cu sine. Si atunci pentru ce esti in acest rol? Ce te motiveaza sa fii un lider bun?

  • Ce ofera organizatia pe care o conduci, lumii? Ce au nevoie oamenii din aceasta organizatie ca sa fie impliniti aici?

Vizunea, scopul, motivatia, sensul sau directia in care merge organizatia este un dar colectivpentru toti –  actioneaza ca o resursa care va incarca si motiveaza pe toti, inclusiv pe tine.

Cu cat esti mai conectat cu acest scop, s-ar putea sa descoperi ca nu este nevoie sa fii peste tot si sa te implici in cat mai multe actiuni care creaza rezultate, s-ar putea sa descoperi ca este important sa ai timp pentru tine, pentru reflectie, pentru observare si conectare cu ceea ce este important si conteaza.

Tentatia de a vedea organizatia doar prin lentilele tale

Dezvolta-ti ochi si urechi dincolo de fragmente, parti din organizatie. Uita-te de sus, din spate sau din diferite alte pozitii si include intreag organizatie in perspectiva ta.

  • Dincolo de vorbe, ce tipare de comportament observi?

Descopera structura invizibila a sistemului: aceasta iti va spune de ce organizatia functionaza in felul care functioneaza.

Tentatia de a auzi doar ce iti convine

Asculta perspectivele oamenilor din jur despre ceea ce se intampla in organizatie. Nu vorbi tu peste ei si nu le “pune cuvinte in gura”

Cu siguranta vei absorbi toata emotia si anxietatea lor. Cu siguranta le vei auzi problemele. Asculta fara judecata pentru a crea un sentiment de siguranta si incredere.

  • Ce auzi cand te plimbi prin organizatie?

Tentatia de a vorbi mereu doar cu aceeasi oameni

Interactioneaza si converseaza cu cat multi oameni din organizatie si faciliteaza conversatiile dintre ei. Permite-le oamenilor sa inteleaga problemele si sa lucreze la ele fara sa aiba o solutie in minte. Uita-te la ceea ce spun ei ca sunt probleme pentru ei si pe care vor sa le rezolve. Creaza astfel posibilitatea de conversatii si retele de conversatii, pentru a stimula inteligenta colectiva in organizatie.

  • Care este o conversatie pe care trebuie sa o initiezi acum in organizatie?

Tentatia neincrederii in oameni si organizatie

Compania ta, ca orice sistem viu, va face tot ce poate sa supravietuiasca si sa evolueze. S-ar putea ca acest aspect natural sa inseamne multe alte lucruri decat solutiile la care te gandesti tu. Este responsabilitatea ta de a-i da spatiu, exact cum dai spatiu unui copil, in familie, pentru a se dezvolta in directia scopului sau.

Daca te concentrezi pe a servi oamenii si ceea ce este in jurul companiei tale, industria, de exemplu, acestea au o tendinta de a avea grija, la randul lor, de tine.

  • Care sunt partenerii importanti in afacerea ta?

Tentatia de a nu lua in considerare perspective noi, diferite de propria gandire

Ai nevoie de perspective din afara – nu consultanti, ci oameni care te pot provoca sa vezi lucrurile si altfel decat le vezi tu, fara nici o miza in business-ul tau.

  • Cand te-ai uitat ultima oara cu “ochi noi” la afacerea ta?
  • Cand te-ai dat un pas in spate ultia oara, pentru o perspectiva diferita a contributiei tale ca lider?
  • Cand de frecvent te lasi provocat sa vezi perspective noi?

Cunosc multi lideri preocupati sa transforme companiile pe care le conduc in organizatii performante, sustenabile, insa frecvent, prin comportamentul lor de conducere nu fac decat sa mentina fragmentarea, competitia si lipsa de colaborare. Leadershipul care se concentreaza pe intregul sistem inseamna intarirea relatiilor dintre oameni si crearea cadrului pentru colaborarea lor, pentru ca astfel vei ajuta la rezolvarea problemelor complexe care nu pot fi rezolvate individual. Ca lideri, cand intelegem ca intregul este mai mare si mai inteligent decat suma partilor, incepem cu adevarat sa cream organizatii sanatoase si performante, in mod sustenabil.

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.