Înapoi la fundamente: munca în echipă

Activez ca și coach profesionist în mediul organizațional din 2007 și în anii aceștia am antrenat mulți conducatori dar și peste 50 de echipe: de la echipe de conducere, la echipe de vânzări, achiziții, proiecte transversale, cercetare și dezvoltare, echipe din diverse arii de business. Munca in echipa este o preocupare în multe organizații, totodată, în mod paradoxal, modul în care muncim acum, împiedică de fapt munca în echipă. Mediul organizațional s-a schimbat în ultimii 20 de ani de când sunt eu în “câmpul muncii” și continuă să se schimbe, însă această preocupare a ramas constantă. Este o întreagă industrie care servește dezvoltarea echipelor, de la teambuilding-uri, trainiguri, consultanță, coaching, multă literatură de specialitate, însă fundamental nu s-a schimbat perspectiva – echipa este la bază. Oamenii au nevoie unul de altul pentru a acționa.

Din perspectiva mea, am creat în organizații multe modalități de a împiedica oamenii să muncească împreună, să colaboreze, să se susțină reciproc și să învețe. Am creat structuri care facilitează competiția între oameni, lupta pentru resurse, protejarea de sine, mentalitatea “fiecare pentru el, fiecare echipa sau organizatie pentru ea insasi”… Multe din structurile organizaționale în care acționăm sunt învechite, nechestionate, nealiniate cu obiectivele actuale ale organizației și cu mediul complex, volatil, în care cu toții activăm.

Pentru cei care conduc echipe, lansez aici o invitație la reflecție:

  • Care sunt modalitățile prin care gândirea și acțiunea împreună suntblocate în echipa ta?

Practicând ce am mai practicat, obtinem ce am mai obținut – cred ca a venit vremea să facilităm realmente în organizații colaborarea, munca în echipă, susținerea reciprocă în atingerea obiectivelor comune. Să practicăm leadershipul colectiv si să reinventam organizatiile. Anul acesta, Delloite a efectuat un studiu care are argumente solide pentru reinventarea organizațiilor.

Crearea de echipe eficiente, care învață activ, zi de zi, să creeze rezultatele dorite cu adevărat, în ședințele de echipa dar și în activitatea operațională,  implică întoarcea la cateva întrebări fundamentale:

  • Ce ne-a făcut să alegem profesia aceasta și ce ne-a ținut aici?
  • Care sunt credințele noastre fundamentale despre munca noastră?
  • Care sunt acele aspect ale echipei noastre ce necesită o schimbare și ce trebuie să rămână neschimbat?

Vor fi multe perspective, iar echipa nu trebuie sa fie de acord asupra fiecarui aspect, însă echipa are nevoie să gândească pe aceeași linie.  În echipă, învățarea este valoroasă – astfel acoperim diferența între ceea ce se stie și ceea ce ne cere schimbarea să știm. Nevoia de a chestiona ceea ce merge și ce nu merge duce la noi înțelegeri și comportamente = învățare. Totodată, nevoia de învățare creează și amenințare iar oamenii și echipele răspund defensiv la amenințări.

Echipele sunt microcosmosuri ale organizației ca întreg așa că nu este surprinzător faptul că tiparele si rutinele eficiente cât și cele ineficiente ale unei organizații, se regăsesc la nivel de echipă. Acestea blochează circulația fluxului de energie care altfel ar fi contribuit la atingerea rezultatelor dorite cu adevărat.

  • Oare ce ar fi posibil dacă am acționa în organizații știind cât de valoroasă este munca în echipa?
  • Echipa creează valoare adăugată și inovație

Întregul este mai mare decât suma parților iar echipa este mai inteligentă decât fiecare membru în parte. Acest principiu este vizibil când echipa ca întreg este parte din procesele relevante în crearea rezultatelor: luarea deciziilor împreună, crearea soluțiilor, învățarea din greșeli și susținerea în implementarea comportamentelor dorite. Multe din structurile organizaționale actuale (procese, proceduri, practici, ritualuri) facilitează fragmentarea muncii și gandirea centralizată în sus, la nivelele manageriale, în timp ce execuția, fără gândire și libertate de mișcare, în josul organizației.

Acolo unde există structuri de leadership colectiv, organizația este văzuta ca o comunitate – o rețea de echipe, o rețea de conversații în echipe, iar rolul fiecărei echipei este în a servi întregul ecosistem format din colegi, clienți, parteneri, societate.

  • Echipa creează apartenență și angajament

Te invit la un experiment: întreabă oamenii din jurul tău care este o experiență din “câmpul muncii” pe care și-o amintesc cu plăcere? O experiență care i-a inspirat și pe care o păstrează vie în memoria lor?

Eu adresez frecvent această întrebare și multe dintre raspunsurile pe care le aud au fost legate de o echipă anume, unde au trăit o experiență ce a rămas peste timp: au simțit că sunt parte din ceva mai mare, că sunt apreciați, că au învățat intens, că au contribuit realmente la reușită în condiții imposibile … Din vremuri vechi știm faptul că singuri nu vom supraviețui, doar împreună cu alții reușim.

A avea angajați motivați, implicați și responsabili pentru munca pe care o fac este o cheie importantă pentru reusită. Viziunea împărtășită în echipă, misiunea sau cauza comuna pe care o susținem în echipă și pentru care contribuie fiecare om, precum și încrederea că putem crea soluțiile proprii pentru a răspunde provocărilor și problemelor apărute, contribuie la crearea angajamentului. Echipele au nevoie de spatiu de manaveră  – să poată să își constuiască un mediu unde încrederea, recunoașterea și deschiderea să fie posibile. Astfel membrii echipei fac posibilă gândirea critică dar experimentarea,  învățarea din greseli si dezvoltarea împreună în direcția rezultatelor dorite.

  • Echipa creează agilitate

În mediul complex și volatil în care acționăm avem nevoie să găsim soluții și practici noi pentru a raspunde promt și calitativ forțelor din piață.  Încrederea în echipă, în deciziile și solutiile create împreună și puse în practică cu responsabilitate, creează viteza. Spunea simplu un client dintr-un proiect de coaching de echipă “încrederea înseamă viteză, deoarece nu mai trebuie sa îmi fac griji dacă colegii mei livrează ce și-au asumat ca livrează sau că mă bârfesc pe mine pe la spate. Este suficient să am focus clar și să merg mai departe, pentru că știu că fiecare coleg face la fel ca mine”.

Una dintre practicile manageriale care blochează agilitatea în organizații este strans legată de credința că managerii trebuie să știe tot ce se întâmplă, să aibă toate deciziile și soluțiile. În multe organizații este inacceptabil pentru un manager să actioneze ca și cum nu ar ști care este cauza unei probleme. Cum ar fi dacă am schimba acesta credință? Multi dintre managerii care ajung în poziții foarte înalte sunt pricepuți în a da impresia că știu tot ceea ce se întamplă, iar cei care vor să ajungă în astfel de poziții, învață din timp să adopte un aer de cunoaștere încrezătoare.  Cum ar fi dacă am chestiona această practică?

  • Echipa creează rezultate durabile

Leadershipul colectiv contribuie la crearea unui mediu unde oamenii se simt parte din reușită, fiecare membru contribuie prin munca lui la atingerea scopului comun. Aprecierea contribuției fiecaruia și transparența în echipă, precum și responsabilitatea pentru rezultate permite creșterea oamenilor și  productivitatea muncii lor.

Atunci când în echipă se creează în mod conștient un mediu de lucru și comunicare onestă, în care oamenii pot spune lucrurilor pe nume, fără frica ca vor judecați și criticați, nivelul de inteligență al echipei este unul înalt. Cunosc multe echipe alcătuite din oameni foarte inteligenți, buni specialiști în zona lor de expertiză dar care împreună, ca echipă întreagă, nu au o inteligentă foarte mare. De cele mai multe ori, atunci când echipa se întalnește, în ședință de exemplu, modul în care ei comunică, dau feedback, spun lucrurilor pe nume, vin cu idei și soluții, este unul defectuos – ei nu capitalizează inteligența fiecaruia dintre ei, nu creează rezultatele dorite.

  • Echipa creează schimbarea sustenabilă

Leadershipul colectiv nu este un eveniment  sau curs pe care îl faci în organizație, este un proces care ia timp – asa cum spun cei de la Delloite, organizațiile au nevoie să integreze gândirea și acțiunea împreuna, atât în echipe, cât și în întregul ecosistem. Magnitudinea schimbarilor disruptive din mediul de afaceri global incep sa fie prezente și în mediul local și cu toții trăim migrarea forței de muncă calificate către economii mai mature dar și nevoia de inovație și digitalizare, din ce în ce mai accentuată. Managmentul classic al organizațiilor și abordarea industrială a angajaților nu mai dă rezultate – încep să fie prezente și în România organizații care se transformă, se reinventează. Iar transformarea are nevoie de muncă în echipă, de parteneriat și sinergie, pentru a crea rezultate durabile cu un minim de resurse implicate.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.