Echipa autonoma

Echipa autonoma

Echipe autonome, care au libertatea de a a-si asuma obiective provocatoare, de a-si seta propriile practici care servesc cel mai bine invatarea in echipa si dezvoltarea tuturor membrilor sai dar si atingerea rezultatelor dorite reprezinta o dorinta pe care o aud frecvent de la majoritatea liderilor cu care vorbesc. Desi sunt multi lideri care isi doresc sa constuiasca o echipa autonoma, in perspectiva mea, sunt putini cei care isi asuma acest demers. Asumarea demersului prespunea reinventarea leadershipului in acea echipa, de la leadershipul individual, de obicei fiind in responsabilitatea managerului de echipa, la leadershipul colectiv, fiind responsabilitatea intregii echipe.

Contextul organizational si obiectivele procesului de coaching: un proiect de coaching de echipa intr-o organizatie antreprenoriala romaneasca care a avut ca scop testarea autonomiei in organizatie – 1 echipa si-a asumat un proiect pilot de a actiona in mod autonom, generand performanta si invatare in echipa la nivel inalt; daca pilotul era o reusita, si alte echipe puteau prelua modul de lucru.

Obiectivele echipei pilot erau de a atinge rezultate de business cu 20% mai mari fata de anul anterior, intr-un mod colaborativ, autonom (fara sa se bazeze pe inputul managerial al Directorul General, bazandu-se pe directia acgreata de comun acord), cu un nivel inalt de profesionalism dar si eficienta in modul de operare. Proiectul pilot a durat 1 an, timp in care echipa a fost acompaniata de coach la sedintele de echipa (intreaga echipa, alcatuita din manager si specialisti) interventia de coaching fiind concentrata pe a crea in echipa un spatiu de colaborare, eficienta, sustinere reciproca, invatare si eficienta in timp ce realizau impreuna obiectivele propuse. De la sedinta la sedinta au inceput sa se vada schimbarile in comportamentul membrilor: asumarea responsabilitatilor comune, fara a astepta sa le ceara managerul sau sa faca el follow up, iesirea din tiparul de “gasire a vinovatului” sau de “punctare a greselilor” si concentrarea pe conversatii in care lucrurile erau spuse cu onestitate iar solutiile veneau din toate directiile, fiind aleasa solutia care servea cel mai bine obiectivul comun; procese de lucru eficiente fara pierderi de resurse; bucuria lucrului impreuna in sedinte si claritatea planurilor de actiune. Dupa 6 luni, la monitorizarea progresului se vedeau primele rezultate de business asumate iar echipa era multumita de progresul facut; au continuat sa consolideze modul de lucru impreuna. Proiectul pilot a fost o reusita iar organizatia a continuat crearea cadrului pentru autonomie si in cadrul altor departamente si cu alte echipe.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.