Teren antrenament

You are here: Home / Servicii coaching / Teren antrenament

Teren de practica pentru antrenarea comportamentelor dorite in organizatie

  • Ce comportamente practica in mod constient, asumat, angajatii in organizatie?
  • Ce comportamente sunt validate, reiterate, multiplicate in organizatie? Sunt acestea comportamentele care servesc la atingerea obiectivelor de business? Servesc acestea la atingerea rezultatelor dorite in mod sustenabil sau creeaza si rezultate pe care nimeni nu le doreste?

Imagineaza-ti o echipa de fotbal care se asteapta sa aiba performanta inalta, durabila an de an, in conditiile in care jucatorii ei participa doar la meciuri. Nu se antreneaza. Ce rezultate vor obtine? Imagineaza-ti o trupa de teatru care pune in scena o piesa fara sa repete in avans si care isi doreste o stagiune cu casa plina la fiecare spectacol. Cum credeti ca se vor descurca? Sau o orchestra care se prezinta la concerte fara a repeta in avans? Cum credeti ca vor canta impreuna?

Muzicienii, actorii, sportivii traiesc in aceasta mentalitate a practicii continue: in sport, muzica, pe scena te antrenezi cel putin 80% din timp pentru a performa pe teren sau pe scena, 20% sau chiar mai putin din timp. Cu toate aceste exemple in jurul nostru, in mediul organizational, ne asteptam de la echipe si de la angajati sa reuseasca intr-un mediu din ce in ce mai complex si mai dinamic, fara repetie.

Fara practica nu exista invatare. Avem nevoie de sali de repetitie si terenuri de practica si in mediul organizational.

Terenurile de antrenament din mediul organizational sunt zilele sau orele in care o echipa sau un grup de angajati exerseaza comportamentele care le asigura reusita in mediul lor de actiune (atingerea rezultatelor pe care le doresc cu adevarat) si/sau simuleaza procesul de lucru pe care il vor face impreuna.

Ideea terenurilor de practica vine de la o logica simpla: este foarte greu sa inveti ceva nou fara oportunitatea de a pune in practica.

In mediul organizational actual, atunci cand vorbim despre invatare, prima imagine care ne vine in minte este cea a unei sali de curs si un trainer. De preferinta unul bun, care a fost in business. Insa sala de curs aduce cu sine foarte mult din spiritul scolastic, sala de curs nu evoca foarte mult din spiritul invatarii – ma refer aici la invatarea care ne schimba, ne aduce comportamente noi, nu doar acumularea de informatie. Sala de curs aduce multa pasivitate in procesul de invatare, focusul este pe a asculta si a gandi, nu pe a face. Pentru multi dintre noi, imaginea salii de curs, aduce cu sine si bagajul emotional trait in scoala, constient sau inconstient, unde de cele mai multe ori eram valorizati si recompensati cu note bune, doar daca aveam raspunsurile pe care profesorul dorea sa le auda sau le creadea posibile, daca evitam greselile intr-un fel sau altul sau daca stateam cuminti, in banca noastra in timpul orelor.

Invatarea reala, cea care ne transforma, este definita prin incercarea de idei noi, prin experimentarea de comportamente noi, inedite, greseli cat mai multe, in scopul perfectionarii. Terenurile de antrenament, salile de repetitii, ofera acest tip de mediu: oameni care experimenteaza in mod activ ceea ce vor sa invete. Fac greseli, se opresc, reflecteaza, incearca din nou intr-un mod nou, vorbesc despre ce merge si ce nu merge, isi dezvolta treptat o capacitate sporita de a performa, isi dezvolta maiestria personala.

Crearea de terenuri de practica si stabilirea unei ritmicitati de practica reflectiva este o strategie de succes in invatarea organizationala si in schimbarea durabila.

Terenuri de practica in organizatii

1. Cum implementezi un teren de antrenament? Cum se desfasoara antrenamentele?

Terenul de antrenament in organizatie este un spatiu si un timp alocat in mod coerent si concentrat pe antrenarea comportamentelor necesare pentru atingerea rezultatelor dorite in organizatie, echipa, departament.

Principiile relevante in implementarea unui teren de antrenament:

  • predictibilitatea – alocarea unei zile sau ore, in mod predictibil, intr-un ciclu de 1 an sau cicluri mai mari de timp, intr-un ritm care sustine invatarea comportamentelor dorite
  • invatarea colectiva si invatarea individuala – in sesiunile de antrenament sunt facilitate atat invatarea la nivel de echipa (colectiv) cat si cea individuala. Obiectivele de invatare sunt aliniate cu obiectivele de business si decurg din acestea iar la nivel individual, sunt aliniate cu maiestria personala a fiecarui participant.
  • leadershipul colectiv si autonomia comunitatii de practica – sesiunile de antrenament dezvolta comportamentele specifice leadershipului colectiv, auto-conducerii si auto-organizarii si responsabilizarii pentru invatare si performanta
  • mediul de invatare co- creat presupune implementarea treptata a catorva componente care faciliteaza gandirea clara si autonoma, actiunea avand in minte intreg sistemul (gandirea sistemica), gandirea strategica

Mentalitatea din care vom actiona in terenul de antrenament este cea de invatare continua, maiestrie personala, deschidere, respect si curiozitate.

Practicile si procesele de antrenament si de simulare sunt simple si usor de multiplicat in activitatea de zi cu zi din afara terenului de antrenament, atat la nivel individual cat si de echipa.

Pasii necesari pentru implementare

Pasul 1 – o conversatie cu sponsorul si/sau cu participantii (reprezentantii lor) de setare a obiectivelor de invatare, a comportamentelor dorite si a rezultatelor masurabile. In aceasta conversatie setam cadrul de lucru, ne aliniem in proces si in ce etape monitorizam progresul, setam ritmul si alte aspecte relevante.

Pasul 2 – sesiuni de antrenament in cadrul agreat (sesiunile pot dura 1, 2 sau 3 zile/luna, insa nu mai putin de 4 ore/luna)

Pasul 3 – monitorizarea progresului la jumatatea procesului si setarea pasilor urmatori

Pasul 4 – la finalul ciclului de antrenament (1 an) evaluam rezultatele atinse si stabilim urmatorul nivel de invatare pentru participanti

Acest proces poate fi desfasurat cu acompanierea coach-ului in toate sesiunile de antrenament sau doar in cateva sesiuni, pentru stimularea autonomiei in invatare.

2. Care sunt rezultatele posibile?

Am introdus terenuri de practica in organizatii diverse, pe comportamente simple, legate de practica abilitatilor de coaching, de exemplu, pentru toti managerii din organizatia respectiva sau simularea unor procese relevante: procesul de vanzare, procesul decizional, procesul de bugetare, procese de creatie, procesul de management al performantei. Rezultatele pe care le-am observat au fost atat la nivel unui colectiv de oameni (practice si moduri noi de actiune) dar si rezultate atinse la nivel individual (reusita unor actiuni riscante, schimbarea unor comportamente concrete, rezultate dorite cu adevarat), reflective, chestionarea unor practici care nu mai servesc in realitate, gandire clara, solutii si perspective noi, implicare si angajament crescut.