Cultura aprecierii și dezvoltarea oamenilor

Cultura aprecierii și dezvoltarea oamenilor

Am învățat despre mine că mă pricep foarte bine să văd fisurile, să observ imediat ce nu funcționează, ce nu merge bine, ce nu este eficient și consider aceasta ca fiind o competență utilă în leadership și coaching. Însă nu este și suficientă pentru a fi un adevărat partener în performanță sustenabilă.  În ultimii ani m-am antrenat conștient să dezvolt „mușchiul aprecierii”: să văd și ce merge bine, și ce funcționează, să văd și partea frumoasă, pozitivă a fiecărui om, a fiecărei situații. Am progresat în direcția acestui obiectiv și în fiecare zi observ că mai am de dezvoltat și de consolidat această practică, mai ales în situațiile grele, cu miză mare.

Aprecierea începe sau ar trebui să înceapă de acasă și poate fi util să fie prezentă în tot ceea ce facem. Cred că avem nevoie să dezvoltăm cultura aprecierii atat în familie, în școală, pe stradă, dar și în mediul organizațional actual.

Poate ați simțit sau poate ați observat cum, o persoană care se simte apreciată va face mai mult decat se așteaptă de la el sau de la ea, va fi acolo pentru voi, veți simți încrederea unui partener.

Capabilitatea de a fi apreciativ ca lider și ca om, apreciativ în relație cu oamenii, cu situația și trăirea din acea situație este fundamentală pentru a crea un cadru sigur, de încredere și parteneriat, atat individual cat și colectiv.

Sunt mai multe studii care ne spun că oamenii se simt neapreciați la locul de muncă și acest aspect este unul dintre motivele care favorizează lipsa de angajament și motivație față de echipă, proiect și organizație. Menționez aici și aici, doar cateva dintre acestea. Unul dintre studiile făcute în SUA arată că 53% din angajați se simt neapreciați și 83% dintre manageri recunosc că aprecierea este un factor cheie în satisfacția muncii.

Ca oameni, avem nevoie să ne simțim văzuți, auziți și apreciați pentru ceeea ce suntem și ceea ce facem în mediul organizațional – la nivel intuitiv poate știm cu toții acest lucru. Din rolul de coach, cunosc mulți lideri care știu acest lucru sau cel puțin înțeleg importanța aprecierii și totuși nu se întâmpla nimic în acest sens. Nimeni nu începe de undeva.

Încep eu. Lansez aici o invitație la explorare și reflecție personală: te invit să explorezi cateva modalități de apreciere și să reflectezi care este modalitatea, limbajul tău principal de apreciere.

În 2012, Dr. Garry Chapman și Dr. Paul White au introdus conceptul celor 5 modalități diferite în care oamenii se simt apreciați la locul de muncă, pe care l-au numit Limbajul Aprecierii – această carte este o extensie a cărții lui Garry Chapman, Cele 5 limbaje ale iubirii

Suntem cu toții diferiți. Din fericire.

  • Ca lider, care este limbajul tău preferat de apreciere?

1.    Cuvintele de încurajare

O persoană care valorizează cuvintele de încurajare are nevoie să audă din partea managerilor, colegilor cuvinte prin care munca sa este complimentată. Acest lucru poate fi simplu precum: „îți mulțumesc pentru o treabă bine făcută” sau „mulțumesc pentru efortul tău„. Însă, atunci cand observăm cu atenție oamenii vom putea fi specifici și impactul va fi mai mare – în loc să spui simplu: „super treabă ai făcut cu raportul x” poate fi util să fii specific: „am apreciat modul în care ai alocat timp și atenție la toate detaliile necesare pentru acest raport. Știu cu nu a fost ușor, însă ne ajută foarte mult să lucrăm cu informații corecte și bine organizate, așa cum ai furnizat tu. Felicitări!”

2.    Primirea de daruri

Cand o persoană valorizează darurile poate fi util să îți arăți aprecierea prin a le oferi ceva concret – un cadou. Pentru unii colegi, poate fi un simplu covrig cumpărat dimineața în drum spre birou sau o cafea adusă într-o pauză. Poate fi la fel de simplu ca a oferi fructul preferat colegului sau un buchet de flori pentru o colegă la finalizarea unui proiect reușit.

3.    Servicii

Colegul tău apreciază cand faci ceva pentru el sau pentru ea? Adică, atunci cand îi ajuți cu o acțiune concretă – cand observi că un coleg care deja a muncit multe ore pentru un deadline important cum ar fi să îi faci o surpriză și să aranjezi ca să beneficieze de 1 zi liberă? Sau, să faci tu o acțiune care era pe agenda sa … sau, poți finaliza ceva ce era în responsabilitatea sa și îi dai un mic ajutor.

4.    Timp acordat

Poate nu sunt mulți oameni care sunt bucuroși să mai adauge o întalnire 1 la 1 în agenda lor, dar dacă este o întalnire care va fi apreciată de un coleg ce preferă să îi acorzi timp, vei vedea impactul. Poate caută un sfat, sau poate are nevoie de coaching, mentoring sau, doar este util să luați pranzul împreună: ascultare activă, respect și rezolvare de probleme. Poate fi cu impact și mai mare mai ales atunci cand managerul își organizează agenda astfel încat să nu fie grăbit, deranjat sau să fie nevoit să închidă abrupt întalnirea.

5. Gesturi fizice

Poate fi mai dificil în mediul organizațional, însă sunt multe moduri sănătoase, creative de a da mana cu sinceritate cu coleg care are o reușită, sau a atinge pe umăr atunci cand este ceva ce merită celebrat din munca unui coleg. Pot fi modalități simple de a celebra, felicita, aprecia o persoană care are acest timp de nevoie și limbaj, mai degrabă chinestezic.

Fiecare din aceste limbaje și preferințe personale de apreciere pot fi aprofundate și multiplicate: cuvintele de încurajare pot fi folosite în întâlnirile 1 la 1, în emailuri sau în ședințe. Timpul acordat poate fi în timpul programului de lucru sau, după, la o bere.

Dacă ești în rolul de lider, poate fi util să ei în considerare evenimente în echipă care cuprind mai multe modalități de apreciere, în același timp: timp acordat, daruri concrete, aplauze în public ….

  • Ca lider, care este bias-ul tău?

O observație simplă, din practică, este că modul preferat de a primi apreciere este adesea și modul în care noi vom oferi apreciere celorlalți. Iar acesta poate fi o sursă de frustrare și energie risipită.

Unul dintre liderii cu care am lucrat ca și coach, aducea frecvent colegilor de echipă produse de patiserie, cand era ceva bine făcut sau finalizat la termen. Și era frustrat că nu îi spunea nimeni mulțumesc sau nu aprecia darul său. Însă colegii credeau că lui îi plac produsele de patiserie și nu vedeau că aceasta era modul managerului de a aprecia echipa și munca lor – echipa avea nevoie de cuvinte de încurajare și de timp acordat.

Reiau invitația la reflecție personală cand simți că tu oferi apreciere însă aceasta nu pare bine primită:

–      Ia o pauză și observă cum primesc colegii tăi modul în care oferi tu aprecierea, cui i se luminează față și cine nu schițează nici un gest

–      Care este modul preferat al colegului/colegilor de a primi apreciere? Dacă nu îți dai seama, poate fi util să întrebi direct.

–      Exprimă/arată/acționează apreciativ într-un mod în care te bucuri de ceea ce vezi, de ceea ce auzi, de oamenii împreună cu care ești, de situație așa cum este aceasta.

Ca o persoană care are ca limbaj principal cuvintele de încurajare, mi-ar face plăcere să știu care este perspectiva ta despre relația ta cu aprecierea. Îmi poți scrie direct aici sau comenta articolul.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Alte articole:

VREI SA RAMANEM IN CONTACT?

Aboneaza-te la newsletterul meu periodic pentru a primi informatii
despre proiecte, resurse si evenimente relevante pentru tine.

* = câmp necesar